ФИНАНСИЈСКА ПИСМЕНОСТ У ПРВОМ РАЗРЕДУ ОСНОВНЕ ШКОЛЕ КРОЗ ИНТЕГРАТИВНИ ПРИСТУП

Нова улога школе подразумева наставни процес који ће омогућити ученицима да развију практичне вештине, да њихова знања буду применљива, као и да кроз интегративни приступ, обједињујући више предмета, наставу учини занимљивом. Финансијска писменост је један од веома важних сегмената људског живота, зато треба искористити прописане исходе наставе и учења за имплементацију практичних знања, још у најранијем узрасту.

            Организација за економску сарадњу и развој (OECD) финансијску писменост дефинисала је на следећи начин: Знање и разумевање финансијских концепата и ризика, као и вештине, мотивација и самопоуздање да се то знање и разумевање примени како би се доносиле ефикасне одлуке у различитим финансијским контекстима, унапредиле финансијске добробити појединаца и друштва и омогућило активно учествовање у економским збивањима. Различитим обукама и пројектима из финансијске писмености Министарство просвете, науке и технолошког развоја у претходном периоду оснаживало је наставни кадар за имплементацију активности финансијске писмености у нашим школама.

            Наставни процес, који ће овом приликом бити представљен, био је прилика за неке ученике да први пут самостално посете продавницу, додуше симулацију процеса куповине, али осим тога ученици су имали прилику да науче како да се припреме за одлазак у продавницу (правећи листу за куповину), како да припреме новац и да знају колики је кусур који треба да добију. Подсећања ради, у првом разреду се уче бројеви до 100, па се у складу са тиме изучава и новац вредности до 100 динара. У питању је сада био час утврђивања о новцу, али се слободно може рећи да су то били више него занимљиви часови света око нас, математике, ликовне културе.

            Све је почело разговором о здравој исхрани и мојој идеји да направимо продавницу воћа и поврћа у којој ћемо вежбати куповину. Обновили смо о новчаницама које смо помињали. Потом сам им изнела план да ћемо најпре направити листу производа које желимо да имамо у нашој продавници, утврдити њихове цене, затим израдити те произвиде од папира у боји и обичног папира, након тога нацртати новчанице, направити листу за куповину и на крају извршити куповину. Ученици су са одушевљењем прихватили мој план.

            Најпре су предложили воће и поврће које ћемо израдити, тако да максимално искористимо боје папира које имамо како нам процес израда намирница не би одузео баш много времена. Определили смо се за: јабуке, крушке, грожђе, шљиве, трешње у везици, малине у корпици, зелену салату, шаргарепу. Формирали смо цене по комаду, што је требало да нам олакша процес сабирања, јер у првом разреду изводимо рачунске операције до 100. Након тога поделила сам ученицима папире правоугаоног облика, за паприне новчанице и округлог за ковани новац. Подсетили смо се историје новца и како изгледа прави новац. Наш новац, за вежбу, садржаће само вредност новца. Након тога обајснила сам деци како ће да направе лист за куповину производа са ценама, као и да имају задатак да саберу свој износ пре него што дођу у ,,продавницу“ у којој сам ја била трговац. Могли су да купе за почетак највише шест производа. Скренула сам им пажњу да користе износе тако да врше сабирање бројева без прелаза преко десетице, што смо учили, али и износе са прелазом  ако то знају или да затраже од мене помоћ ако им је потребна, све тако да износ рачуна не пређе 100 динара.  Пре него што су дошли у продавницу скренула сам им пажњу да припреме што ситнији новац, како би кусур био мањи. Требало је да један по један ученик, када направи своју листу, донесе у продавницу, плати производе и каже колики је кусур који треба да му вратим. Након тога изабере производе направљене од папира. Неки су изабрали оно што су сами цртали, а неки цртеже својих другова. Цео процес одвијао се веома успешно и уз поштовање епидемиолошких мера. Пошто је остало времена предложила сам да купе још по два производа.

            Када је цео процес поновљен и са другом групом ученика, пред сам  кра наставе видела сам да је остало доста производа, као и да ученици желе да их поседују, па сам решила да направим распродају. Након проглашеног снижења настао је, као и у свакодневном животу, општи метеж. Сви су хтели што пре да дођу до већег броја произвида. Скренула сам им пажњу да морају да се поштују епидемиолошке мере, да размак између купаца мора да буде два метра, као и да у ,,продавницу“ треба да улазе са маском. Наравно, скренула сам им пажњу и на културу куповине у реалном животу.

            На самом завршетку наставе питала сам их шта су на овим часовима научили из чега сам увидела да су у потпуности остварени сви планирани исходи ове практичне настава. Истина да је читав овај процес био напоран за реаизацију два пута у истом дану, односно са две групе ђака истог одељења али је обострано задовољство било веома драгоцено.

Катарина Симовић, наставница разредне наставе

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s