Читање и писање уз подршку породице

Ванредно стање у коме смо се нашли много је променило улогу школе и улогу породице, у процесу учења. Деца мање времена проводе у школи и то време подразумева измењене школске активности. У тим измењеним околностима учења највише трпе најмлађи ученици, ученици првог разреда. Они се први пут срећу са школом, коју треба да заволе. Те позитивне емоција развијају се код ученика млађег узраста, првенственом путем игре. Многе игролике активности, које помажу учењу, готово је немогуће извести у школи, јер прописане епидемиолошке мере то не дозвољавају.

Нови концепт школовања захтева веће ангажовање родитеља, када је у питању описмењавање ученика. Деца у школи уче како се правилно обликују – записују слова, док временска динамика пружа веома мало простора за увежбавање писања и читања. Ево како родитељи могу да помогну својој деци код куће, а да им та активност увежбавања читања и писања буде занимљиве.

Читање и писање коришћењем предмета

За ову игру потребно вам је неколико предмета које имате код своје куће, картице од папира и оловка или фломастери у боји. Поређајте предмете по столу. Поразговарајте са децом о томе чему ти предмети служе. Дете затим треба да на картицама напише називе тих предмета, самостално или ако је потребно уз вашу мању или већу подршку. Назив предмета пре тога може да сложи и помоћу слова из словарице. Неколико дана касније искористите исте картице, нека сада дете  прочита и илуструје оно што пише на картицама.

Уколико желите да оплемените ову игру, прошетајте са децом, прикупите плодове јесени и те плодове користите за ову игру.  Осим речи, можете са децом састављати и записивати реченице.

Игру можете поновити више пута и касније картице спојити у малу књигу.

Игра глуме

Изрежите неколико картица од папира. На картицама напишите различите радње, које ће дете након што прочита да одглуми. Можете да напишете следеће радње: скочи, трчи, смеј се, зевај, куцни, пљесни, скочи, спавај, жмури, маши, седни.

Добро је да дете гледа док пишете картице. Тиме му помажете да увежбава технику шчитавања, која ће касније прерасти у читање.

Мотивишите касније своје дете да промените улоге, ви преузмите његову улогу, а оно нека преузме вашу.

Игра глуме – реченице

Што дете боље чита и активности могу да буду сложеније.

Сложенија варијанта претходне игре су реченице које дете треба да прочита и одглуми. Запишите на папирним тракама реченице које дете треба да одглуми. Као и у претходној активности добро је да дете прати ваш процес записивања.

Можете да запишите следеће реченице:

– Додај ми омиљену лутку!

– Нађи црвену чарапу!

-Отрчи у кухињу!

-Нађи три ствари које можеш да поједеш!

Називање предмета у кући

На лепљивим стикерима или папирним тракама напишите називе предмета у кући. Формирајте скупове назива по групама у којим собама се предмети налазе. Дете треба да прочита називе предмете и распореди их по кући, лепећи их на наведене предмете.

Откривање реда речи

Напишите речи, које чине реченицу на тракама од папира. Не заборавите да поштујете правописна правила. Прво слово у првој речи напишите великим  почетним словом. Напишите и знак интерпункције који треба да се нађе на крају реченице. Измешајте речи. дете треба да их распореди тако да чине реченицу.

Приликом увежбавање читања са својом децом обратите пажњу да тај процес изводите према упутствима које сте добили од својих учитеља.

Грешке код увежбавања читања:

а) Дете чита у себи па онда изговара реч.

б) Дете чита слово по слово (без шчитавања) па онда изговори реч.

в) Дете ,,сецка“ кад чита, па затим спаја реч у целину.

Правилно увежбавање читања је техником шчитавања. То значи да дете треба да ,,пева“ слова и тако их повезује у реч. Време ,,певања“ сваког слова зависи од увежбаности. Док шчитавају деца треба да подвлаче прстићем испод речи коју шчитавају. Савладавање технике шчитавања постепено води до течног читања. Треба увежбавати читање речи и реченица од слова које су деца у школи учила, док не савладају целу азбуку.

Деца која већ знају течно да читају, не треба да шчитавају, јер су тај степен учења читања већ прошли.

Добра сарадња породице и школе, нарочито сада – у измењеним околностима учења,  један је од кључних фактора побољшања образовних постигнућа ученика. Будите слободни да потражите савет од својих учитеље за све потешкоће које прате прве школске кораке, како би сте заједно са својом децом што безбрижније прошли кроз прва школска искуства.

Делови активности наведених у овом тексту преузети су из приручника: Lawrance, L. (2003), Montessori čitanje i pisanje. Zagreb: HENA COM

Катарина Симовић,

професор разредне наставе

самостални. пед. саветник

мастер лидерства у образовању

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s